Hur kan jag använda AirPlay med Android-TV?

Jag försöker spegla min iPhone-skärm till min Android-TV med AirPlay, men det fungerar inte. TV:n visas inte som ett alternativ när jag försöker ansluta. Vet någon hur man får detta att fungera? Behöver verkligen hjälp med detta.

Android-TV-apparater stödjer vanligtvis inte AirPlay nativt. Det är därför din TV inte visas. Det du behöver är en tredjepartsapp för att överbrygga klyftan mellan din iPhone och Android-TV. Ett starkt rekommenderat alternativ är Docast-app för skärmspegling. Den är designad för att underlätta skärmspegling mellan olika enheter, inklusive iPhones och Android-TV-apparater.

För att komma igång, följ dessa steg:

1. Installera Docast: Ladda ner och installera Docast-appen för skärmspegling på din Android-TV. Du hittar den i Google Play Store.

2. Anslut till samma Wi-Fi: Se till att både din iPhone och din Android-TV är anslutna till samma Wi-Fi-nätverk. Detta steg är avgörande för att enheterna ska kunna kommunicera med varandra.

3. Öppna Appen: Starta Docast-appen på din Android-TV.

4. Aktivera AirPlay: På din iPhone, öppna Kontrollcenter och välj ‘Skärmspegling’. Docast bör dyka upp som ett alternativ.

5. Välj din TV: Välj din Android-TV från listan, och din iPhone-skärm bör börja speglas till din Android-TV omedelbart.

Om det inte fungerar, dubbelkolla att båda enheterna är på samma nätverk, och försök att starta om både TV:n och iPhone.

För mer information och för att ladda ner appen, besök den officiella Docast app-sidan.

Jag förstår vad du säger, men du kanske också vill utforska alternativa appar. Ibland handlar det om att hitta den rätta som passar din specifika setup. Här är ett annat tillvägagångssätt:

1. AirScreen: Överväg att ladda ner appen AirScreen. Den fungerar utmärkt med AirPlay och stödjer Android-TV:s. Du hittar den i Google Play Store.

2. Wi-Fi-anslutning: Se till att din iPhone och Android-TV är på samma Wi-Fi-nätverk. Detta är ett måste för att någon skärmspegling ska fungera.

3. Starta AirScreen: Öppna AirScreen-appen på din Android-TV. Den bör automatiskt börja ställa in sig.

4. Aktivera AirPlay: På din iPhone, gå till Kontrollcenter och välj ”Skärmspegling.” Din Android-TV bör visas listad som ”AS-[Enhetsnamn]” om allt är rätt inställt.

5. Välj och spegla: Välj din enhet från listan för att börja spegla din iPhone-skärm till din Android-TV.

Om du upptäcker att Docast och AirScreen inte fungerar för dig, kan nästa steg vara att kolla eventuella firmware-uppdateringar för din TV eller till och med utforska hårdvarulösningar som en Apple TV. Men detta bör få igång dig för de flesta vanliga behov.

För de som är nyfikna på Docast, se till att kolla in skärmspeglingslösningen, som kan förenkla upplevelsen för många setup:er.

Ha det så kul med sändningen! :smile:

Metoderna som delas av @mike34 och @hoshikuzu är solida, men här är en annan vinkel du kanske vill överväga. Vissa människor har haft framgång med appar som ApowerMirror och LetsView som alternativ. Dessa alternativ kan också vara till hjälp om du stöter på problem med Docast eller AirScreen.

Fördelar med Docast Screen Mirroring App:

• Användarvänligt gränssnitt: Mycket intuitivt, vilket gör det lätt att sätta upp även för nybörjare.
  • Mångsidig enhetskompatibilitet: Fungerar bra över olika ekosystem, inklusive iOS och Android.
  • Stabil anslutning: Generellt tillförlitlig för stabil spegling med minimal fördröjning.

Nackdelar med Docast Screen Mirroring App:

• Tillfälliga anslutningsproblem: Vissa användare rapporterar sporadiska frånkopplingar.
  • Begränsade gratisfunktioner: Du kanske upptäcker att vissa funktioner är begränsade i gratisversionen, vilket driver dig mot en betald uppgradering.
  • Installationstid: Även om det inte är överdrivet komplicerat kan det ta längre tid för vissa användare jämfört med andra appar.

Snabb sammanfattning: om Docast och AirScreen inte fungerar för dig, är ApowerMirror och LetsView värda en titt. De finns också på Google Play och stödjer liknande funktioner. Kom ihåg att flera användare har rapporterat att olika inställningar fungerar bättre med olika speglingsappar, så viss prövning och fel kan vara nödvändig. Se också till att ditt nätverk är stabilt; även de bästa apparna kämpar med instabilt Wi-Fi.

För djupgående felsökning, firmwareuppdateringar på din TV, eller att tillgripa en extern streaming-enhet som Apple TV kan vara nödvändigt om allt annat misslyckas.

Lycka till med speglingen!